“In een wereld waarin informatie voortdurend verandert, is de belangrijkste vaardigheid het leren hoe je leert”

– ERIC HOFFER, THE TRUE BELEIVER –

Onderwijsteams

Wat kan Mind the Elephant (MtE) doen voor onderwijsteams? MtE is een persoonlijke begeleider die samen met jou kijkt hoe jouw hulpvraag beantwoord en uitgewerkt kan worden in een persoonlijke productiviteitsworkflow.

Onderwijsmedewerkers krijgen dagelijks veel informatie te verwerken, waardoor het belangrijk is om efficiënt en effectief om te gaan met de informatiestromen.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat burn-out in het onderwijs een veelvoorkomend probleem is. Volgens een onderzoek van TNO heeft één op de zes onderwijsmedewerkers last van burn-outklachten. Daarnaast hebben onderwijsmedewerkers relatief vaak te maken met ziekteverzuim en uitval door te veel aan informatiestromen. Het is dus van belang dat onderwijsteams de juiste tools hebben om hun persoonlijke productiviteitsworkflow onder controle te brengen en zo hun mentale welzijn te beschermen.

Een mens kan slechts een beperkte hoeveelheid informatie opslaan in de hersenen, alles wat daarboven gaat, wordt vergeten of verdrongen door nieuwe informatie om te onthouden. MtE brengt samen met jou in kaart waar de informatie vandaan komt en hoe je dit efficiënt kunt opslaan in je ‘olifantengeheugen’.

Het is belangrijk om informatievaardigheden te optimaliseren om verschillende redenen. Organiseren, meer rust, overzicht creëren, sneller en efficiënter reageren op inkomende berichten zijn enkele voorbeelden. MtE begeleiding kan door iedereen gebruikt worden die veel informatie binnenkrijgt en hiermee aan de slag moet op korte of lange termijn.

Samen met je persoonlijke begeleider breng je in kaart waar alle inkomende berichten vandaan komen door het maken van een workflow matrix. Als inzichtelijk is waar de informatie vandaan komt, kijk je samen met je begeleider naar je bestaande werksystemen, zowel digitaal als analoog, en bepaal je wat je prettig vindt en bij je past. Als je nog geen systeem hebt of iets nieuws wilt, kan je begeleider advies geven en je hierin begeleiden.

Als de systemen op hun plaats staan en benoemd zijn, volgt het 4V-fasemodel: Verklaren, Verwerken, Verzamelen en Verwijderen. Deze methode zal je helpen om elk bericht maar één keer in je handen te hebben en direct te kunnen beslissen wat ermee moet gebeuren. Een belangrijk onderdeel van het 4V-fasemodel is de review, waarbij je evalueert en controleert of alle inkomende berichten hun weg hebben gevonden en alle acties zijn uitgevoerd. Zo hoef je niet zelf te onthouden, maar kun je vertrouwen op een sluitend systeem.

De ruimte die je overhoudt in je hersenen, kun je gebruiken voor nieuwe ideeën of kansen.

Contactgegevens: